بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها

شماره دانشجویی : 960280520
نام و نام خانوادگي : حمید بهرام‌فرد
عنوان پایان نامه : تأثیر تئاتر تجاری در افزودن مخاطب جدید
دانشكده : دانشکده هنر
گروه تحصيلي : نمايش
رشته/گرایش تحصيلي : ادبيات نمايشي
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (عضو هیات علمی مرکز) : مهرداد رایانی مخصوص ,
استاد مشاور () : ,
چكيده : خصوصی سازی در تئاتر با ایجاد تعدادی تماشاخانه‌ی خصوصی در دهه 90، اتفاق مثبتی بود که در حوزه تئاتر تحقق پیدا کرد و سبب شد مشکل کمبود تالارهای نمایشی برای اجرای گروه‌های تئاتری مرتفع شده و در پی این اقدام تنوع و رشد کمّی تئاتر را شاهد باشیم؛ اما متناسب با این رشد، افزایش قابل ملاحظه تماشاگران و مخاطبان را شاهد نبودیم. تئاتر تجاری به عنوانِ گونه‌ای از تئاتر خصوصی، با بهره‌مندی از ترکیب عناصر و ویژگیهایی خاص، طیف جدیدی از مخاطبان را به سمت تئاتر جذب کرد و صرف نظر از افزودن مخاطبانی جدید به تماشاگران قبلی تئاتر، تحولی جدّی در حوزه اقتصاد تئاتر پدید آورد. پژوهش حاضر با تمرکز بر وجوه مختلف تئاتر تجاری، به تشریح این عناصر و مؤلفه های جذب مخاطب می‌پردازد تا ضمن اثبات فرضیه‌ی اصلی به سوالات مطروحه در پژوهش نیز پاسخ دهد. اطلاعات پایان نامه حاضر تلفیق دو بخش اطلاعات حاصل از مطالعات کتابخانه‌ای شامل مباحث نظری و اطلاعات و آمار منتشره توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اطلاعات میدانی حاصل از مصاحبه با دست‌اندرکاران و صاحبنظران و آمار اخذ شده از تماشاخانه‌های دولتی و خصوصی است. در بخشی از پژوهش نیز از اطلاعات مربوط به پرسشنامه آماری معاونت امور فرهنگی و رسانه ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران استفاده شده است. در جمع بندی و نتیجه‌گیری نهایی این اطلاعات اگرچه مباحث و نظرات مطروحه توسط هنرمندان، کارشناسان هنری و مدیران فرهنگی مطمح نظر بوده اما کوشش شده تا نویسنده رای و نظری مستقل و بر اساس دیدگاهها و تحلیل های شخصی خود ارایه نماید. کلید واژه¬ها: تئاتر دولتی، تئاتر مستقل، تئاتر تجاری، مخاطب، سالن دولتی، سالن خصوصی، اقتصاد تئاتر
كلمات كليدي : تئاتر دولتی، تئاتر مستقل، تئاتر تجاری، مخاطب، سالن دولتی، سالن خصوصی، اقتصاد تئاتر
تاريخ دفاع : 1398-11-06