بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها

شماره دانشجویی : 91288100018
نام و نام خانوادگي : صدیقه علی‌پور
عنوان پایان نامه : کارکرد گرافیک در طراحی پوشاک به عنوان یک رسانه فرهنگی
دانشكده : دانشکده هنر
گروه تحصيلي : ارتباط تصويرى
رشته/گرایش تحصيلي : ارتباط تصويري
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (عضو هیات علمی مرکز) : محمدهادی دانش ,
استاد مشاور (عضو هیات علمی مرکز) : منصوره حبیبی ,
چكيده : در قرن بیستم با رشد صعودی مُد، مواجه می‌شویم؛ به گونه‌ای که همه افراد با هر وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، از مد پیروی کردند و لباس وظیفه بازنمایی تصور اجتماع را به عهده گرفت. چرخه مد ارضاکننده تنوع‌طلبی گردید و حتی لباس بار معنایی و کاربردی فراتری از تن‌پوش پیدا کرد و بیانگر معناها و مفهوم‌های بی‌شماری شد. افراد جامعه از لباس به عنوان ابزاری برای بیان حرف‌های خود استفاده کردند. لباس وسیله‌ای شد برای ایجاد وحدت در همایش‌ها، اعتراضات، دنباله‌روی‌ها و حتی معرفی مشاغل و سطح فرهنگ. در این روند، گرافیک کمک بسیاری به مد و لباس کرده و سرعت و توانایی انتقال پیام را بالا برده است. به عنوان مثال کشوری برای جذب توریست دست به اقدامی متفاوت می‌زند. با کمک طراح گرافیست و اصول گرافیکی، طرحی برجسته از هویت کشور خود را به نحوی ساده و قابل پذیرش برای سطح‌های مختلف دانش و درک افراد طراحی می‌کند و آن را بر روی لباس چاپ کرده و به توریست‌هایی که وارد کشورش می‌شوند هدیه می‌دهد. در این مسیر با استفاده از لباس به عنوان رسانه، هنر، فرهنگ، پوشش و اصول و قواعد ارتباطات کشور خود را نیز آموزش داده و تأثیرگذاری مفهوم و منظور خود را نسبت به سایر روش‌های اطلاع‌رسانی چندین برابر کرده است. در این پژوهش که با موضوع «کارکرد گرافیک در طراحی پوشاک به عنوان یک رسانه فرهنگی» مورد مطالعه قرار گرفته با الهام از فرهنگ غنی کشور خود که شامل طرح و فرم و رنگ در لباس‌های محلی بوده، به خلق اثری جدید از ارائه این بی‌نهایت‌ها نمودیم. همچنین با کمک گرفتن از گرافیک و چیدن خطوط هنری ایرانی، به خلق پرفورمنسی براساس تایپوگرافی پرداخته شد که هدف، خروج از ارائه طراحی سنتی و اسلامی به صورت کلیشه بر روی لباس، با بهره‌گیری از هنر مدرن به شیوه‌ای متفاوت که پیونددهنده سنت و مدرنیته، با حفظ هویت ملی و ایرانی باشد و مورد پذیرش جامعه هنری قرار گیرد. برای رسیدن به این هدف از ابزاری همچون مبانی گرافیک، تایپوگرافی، نور، موسیقی، عکس، فیلم و ... استفاده شد تا بتوان مفهوم را کامل‌تر و واضح‌تر بیان کرد. واژگان کلیدی: طراحی پوشاک، رسانه، فرهنگ، گرافیک، تایپوگرافی.
كلمات كليدي : طراحی پوشاک، رسانه، فرهنگ، گرافیک، تایپوگرافی.
تاريخ دفاع : 1397-11-06