بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها

شماره دانشجویی : 930288179
نام و نام خانوادگي : مهشاد السادات نوربخش
عنوان پایان نامه : طراحی هویت دیداری ابرفروشگاههای زنجیره ای با رویکرد بررسی عوامل جذب مخاطب
دانشكده : دانشکده هنر
گروه تحصيلي : ارتباط تصويرى
رشته/گرایش تحصيلي : ارتباط تصويري
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (استاد مدعو) : ,
سیدنجم‌الدین امیرشاه‌کرمی
استاد مشاور (عضو هیات علمی مرکز) : منوچهر رخشان ,
چكيده : این پژوهش در پی آن است که چگونگی کارکرد برند را در ابرفروشگاه زنجیره ای مرتبط با تاثیرگذاری بر مخاطب/ مشتری بررسی نماید. جهان نوگرای امروز ناگزیر از رقابت های بی انتهایی است که می تواند تمامی ابعاد تجارت و صنایع را دستخوش تغییرات بسیار نماید. رقابت ها امروزه عوامل بسیار زیادی را می طلبد که سرعت در تولید، خلاقیت در ارائه محصول و اطمینان از خدمات از جمله آن هاست. اما مشتریان این عوامل را جداگانه بررسی نکرده و در یک جدول ترتیبی، مقایسه نمی کنند. اینجاست که اصطلاح " نام / عنوان تجاری " (brand) مطرح شده و آن را قسمتی جدایی ناپذیر از رقابت های دنیای امروز تجارت می سازد. بدون برپایی یک برند، تجارت ها محدود شده و حتی حذف می شوند. امکان توسعه نداشته و ساختارهای آنان قدیمی و ازکارافتاده خواهد شد. این امر ارتباطی به نوع محصول و کیفیت آن ندارد. باید به این جمله اندیشید که "سهم یک تجارت از آینده چقدر است" و چگونه یک برند می تواند آن را پاسخ دهد. امروزه بسياري از صاحب نظران همچون (Grundy, 2010) معتقدند با طرح ديدگاه پسانوگرايي در مبحث بازارگرداني، انقلاب بزرگي در اين حوزه و خصوصا در حوزه مديريت برند ايجاد شده است. از منظر پسانوگرايي، انتخاب محصولات (در اين پایان نامه انتخاب يك برند) ديگر پديدهاي ساده در قالب خريد يك كالا و خدمت نيست. از اين منظر انتخاب محصولات نوعي نمايش تفكرات دروني، هويت سازي، خلاقيت و حتي هنر براي فرد محسوب ميشود. در این راستا، هدف این پژوهش بررسی نقش هویت دیداری در جذب مخاطب است و روش گردآوری آن کتابخانه‌ای و به صورت توصیفی تحلیلی بوده است که با توجه به آن به این نتیجه دست یافته است که یکی از نقش‌های اصلی برند یا تأثیر سازمانی هر شرکتی را هویت آن شرکت بر عهده دارد. هویت یا تصویر شرکت از مواد دیداری ـ ارتباطی متعددی ساخته می‌شود: لوگو (نماد کل هویت و برند)، اوراق اداری، ابزار بازاریابی (بروشور، تراکت، کتاب و وبسایت)، بسته‌بندی محصول، طراحی پوشاک، طراحی تابلوها، پیامها و اقدامها از این جمله اند. در این پژوهش دو نمونه با عناوین فروشگاه های والمارت Walmart در خارج از ایران و رفاه در داخل ایران مورد بررسی قرار می گیرد. شرکت والمارت توسط سام والتون در سال 1962 تاسیس شد و سه باور اصلی را دنبال می نماید: 1- احترام به تک تک مشتریان 2- سرویس دهی بالا به مشتریان و 3- کوشش برای برتری. در حال حاضر ادعا می شود که هر هفته حدود صد میلیون نفر به فروشگاههای والمارت در سراسر دنیا مراجعه می نمایند و فروشگاه زنجیره‌ای رفاه در ۲۶ اردیبهشت سال ۱۳۷۴ با هدف تهیه و تامین کالاهای اساسی خانواده‌های ایرانی و توزیع آن در تمام مناطق کشور تاسیس و ثبت شد. همواره رسالت اصلی این فروشگاه تامین مایحتاج و کالای مورد نیاز مردم، با بالاترین کیفیت و در عین حال نازلترین قیمت بوده است. نمونه موفق سال‌های اخیر در کشور ما، فروشگاه زنجیره‌ای رفاه بود که بعد از سال‌ها پیری و مطرود شدن، علاوه بر تغییر در هویت بصری و کلامی، جایگاه گذشته خودش را کاملاً در ذهن مخاطبان عوض کرد و به فروشگاهی به روز تبدیل شد. این پژوهش به جزئیات طراحی برند، باید ها و نباید ها، و زمان استفاده از این طراحی ها اشاره کرده است، نشان می دهد که تمامی این موارد باید در راستای هویت برند باشند و جلوۀ درستی از برند ارائه دهند. واژه‌های کلیدی: هویت دیداری، ابرفروشگاه زنجیره‌ای، فروشگاه رفاه، برند
كلمات كليدي : هویت دیداری، ابرفروشگاه زنجیره‌ای، فروشگاه رفاه، برند
تاريخ دفاع : 1398-08-22