بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها

شماره دانشجویی : 960080792
نام و نام خانوادگي : علی گلباز
عنوان پایان نامه : شیوه‌های نگاه در نقاشی آبرنگ از قاجار تا امروز
دانشكده : دانشکده هنر
گروه تحصيلي : نقاشى
رشته/گرایش تحصيلي : نقاشي
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (عضو هیات علمی مرکز) : منیژه صحی ,
استاد مشاور () : ,
چكيده : هنر نقاشی دوران قاجار، هنری مملو از نقوش و تکنیک¬هایی است که هنرمند قاجار با سفر به دیار غرب با خود به ایران آورده و با اندک نقوش و هویت ایرانی در هم آمیخته و با تکنیک¬های مختلف بر بسترهای متفاوتی از بوم¬های نقاشی تا رقعه ها و فرش و منسوجات و قلمدان¬ها به نمایش درمی¬آورد. نکته مهم و قابل توجه در هنر ایران، به خصوص نقاشی در ردپای چشمگیر تکنیک¬ها و شیوه¬های نگاه و اجراهایی است که پیش از این در نقاشی این مرز و بوم دیده نشده و بسیار نو و عاری از هویت ایرانی است؛ هرچند که گاه در نوع انتخاب نقوش و رنگ¬ها می¬توان به ایرانی بودن نقاش و سوژه پی برد. هدف از پژوهش حاضر، شیوه‌های نگاه به نقاشی آبرنگ از دوره قاجار تا به امروزه است. این پرسش مطرح می‌شود که تاریخچه آبرنگ در ایران به چه زمانی ‌می‌رسد و علت مهجور واقع شدن آبرنگ در هنر مدرن و معاصر چیست؟ پرسش دوم این است علت عدم حضور نقاشی آبرنگ در مجامع هنری و حراجی های معتبر داخل و خارج چیست؟ و مسیردهی مخاطبان عام و بازاری پسند به شکل گیری شیوه دکوراتیو این تکنیک چگونه است؟ نتایج تحقیق حاکی از آن است که تکنیک آبرنگ که یک تکنیک بسیار صمیمی و قوی با قابلیت‌های تصویری بسیار می‌تواند خود به تنهایی یک تکنیک کامل و جامع در سطح جهانی وارد چرخه و حوزه نقاشی ایران شود و این قابلیت را داراست که از جنبه‌ی دکوراتیو و تزیینی خارج شده خود و هنرمندان به این متریال به صورت جدی تر و عمیق تر بپردازند. برخی از مشکلات رایج این نوع تکنیک نقاشی را می توان در ارتباط با سایز و قطع آن دانست. که این نوع ارائه، حضور آثار را در مجامع و محافل هنری گمرنگ و بی‌مایه جلوه می‌دهد. نکته دیگر این است که برخی از اساتید که تحصیلات آکادمیک و تجربیات هنری نداشته، برخوردی کاملاً دکوراتیو و تزئینی با این شیوه و تکنیک دارند. کلمات کلیدی: نقاشی معاصر، نقاشی آبرنگ، مکتب قاجار، صنیع الملک، کمال الملک
كلمات كليدي : نقاشی معاصر، نقاشی آبرنگ، مکتب قاجار، صنیع الملک، کمال الملک
تاريخ دفاع : 1398-06-12