بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها

شماره دانشجویی : 940151369
نام و نام خانوادگي : مجتبی مرادی
عنوان پایان نامه : تبیین مؤلفه‌های شخصیت پردازی در بازی‌های رایانه‌ای ایران 1380 تا 1395
دانشكده : دانشکده هنر
گروه تحصيلي : ارتباط تصويرى
رشته/گرایش تحصيلي : ارتباط تصويري
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (استاد مدعو) : ,
اکبر نیکان پور
استاد مشاور () : ,
چكيده : پدیده ی بازی‌های ویدیویی امروزه در سطوح گسترده‌ای در جهان رشد و نمود پیدا کرده است. هنر-صنعتی جذاب از نظر سود مالی و ابعاد هنری که از آن به عنوان هنر هشتم یاد می‌شود؛ به طوری که وقتی به آن می‌نگریم، از خود به درستی می‌پرسیم جایگاه کشور عزیزمان ایران در این هنر و صنعت کجاست؟ چرا کشورعزیزمان سهم اندکی از این بازار بزرگ دارد؟ چرا با وجود داشتن تاریخ و ادبیات غنی، قصه‌ها و شخصیت‌های اصیل ادبی همچون فریدون، کاوه آهنگر، رستم و... شخصیت‌های و قصه‌های زیبای ایرانی جایگاهی در سطح این مدیوم ندارند؟ خارج از مبحث نوپا بودن، مدیریت درست و سرمایه گذاری هدفمند، در دامنه ی بازی‌های دارای داستان و شخصیت، سه عنصر بسیار مهم شکل ادبی، شکل دیداری و روایت که بخش‌هایی کلیدی از ساختار شخصیت پردازی وگیم پلی و روایت هستند؛ که عامل مهمی در ایجاد موفقیت و فروش محصول است و به دلیل آن و البته ماهیت تعاملی وامن بودن این هنر-صنعت مخاطبین می تواند به رویاهاشون پاسخ بدهند و مثلا به راحتی در غالب شخصیت رستم به جنگ با دیو سفید بروند و آن را کاملا حس کنند و در آن غوطه ور شوند. نکاتی که به دلیل عدم استفاده ی درست از آن‌ها موجب ضعف در ساختار شخصیت پردازی و طراحی درست قصه گویی و گیم پلی در روند تولید و توسعه ی بازی‌های ایرانی شده است که در نهایت این عوامل تأثیر زیادی در عدم موفقیت بازی‌های ویدیویی ایرانی در شخصیت پردازی و قصه گویی در سطح جهانی و البته بازارهای بین المللی شده است.
كلمات كليدي : شخصیت پردازی، بازی‌های رایانه‌ای، ایران
تاريخ دفاع : 1397-08-30