بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها

شماره دانشجویی : 920728007
نام و نام خانوادگي : مرجانه درخشان حقیقی
عنوان پایان نامه : آسیب شناسی طراحی کاتالوگ و بروشور تبلیغاتی برای کالاهای تجاری
دانشكده : دانشکده هنر
گروه تحصيلي : ارتباط تصويرى
رشته/گرایش تحصيلي : ارتباط تصويري
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (استاد مدعو) : ,
علی اصغر ایمانزاده چرندابی
استاد مشاور (استاد مشاور مدعو) : ,
مجتبی الهیاری
چكيده : شاید در نگاه اول این‌طور به نظر برسد که چاپ و کارهای چاپی تنها با چشمان و قوه بینایی ما در ارتباط است. اما یک حقیقت ظریف در این بین وجود دارد. تجربه‌ای که از لمس کردن خروجی کار چاپی به دست می‌دهد اهمیت زیادی در احساس نهایی ما به محتوای کار دارد. اگرچه بخش هنری گرافیک نسبت به سایر جنبه های آن ارجحیت دارد اما امروزه نقشی رسانه‌ای به خود گرفته است و از این جنبه نیز مطرح است. حتماً تا کنون با تبلیغاتی که در تهیه آن ها از ایده‌های قدیمی استفاده شده است، مواجه گشته‌اید. طراحی تبلیغاتی که پشت آن، ایده و یا فکری نو نباشد، هیچ گاه با موفقیت رو به رو نخواهد شد؛ در صورتی که داشتن ایده‌های نوین؛ ابتکار و خلاقیت ضمن زیباتر شدن تبلیغات، تاثیرات مثبتی بر افکار مخاطب خواهد گذاشت. تبلیغاتی که فروش و اقبال افکار عمومی را در پی نداشته باشد، محکوم به شکست و نابودی است هر چند که سرشار از زیبایی‌های سمعی و بصری باشد. بنابراین گرافیستی که پا به عرصه گرافیک تبلیغات می گذارد می باید از اصول بازاریابی، مخاطب شناسی آگاه بوده و کارکردهای رسانه های چاپی را به خوبی درک نماید. امروزه، اهمیت تبلیغات را از لحاظ تأثیر اجتماعی، می‌توان با نهادهای اجتماعی با سابقه ‌تر مانند مدرسه سنجید، تبلیغات بر رسانه چیره می‌شود، با قدرت بسیار گسترده‌ای به سطح توقعات (معیارها) عمومی شکل می‌دهد و به راستی یکی از نهادهای نادری است که جامعه را هدایت می‌کند. بنابراین گرافیک تبلیغات محدود به طرح و رنگ زیبا و جذاب نیست و می باید پیام های مد نظر را به بهترین و تاثیرگذارترین شکل ممکن انتقال دهد. اگر در تهیه و چاپ بروشور و کاتالوگ از ایده‌های خاص و نوین استفاده شود، ذهن مخاطب به طور کاملاً ناخواسته درگیر خواهد شد و به صورت کاملا غیرارادی، به منظور کسب آگاهی بیشتر در مورد کمپانی یا… ترغیب می‌شود. قاعدتاً داشتن ایده‌های نوین در طراحی و چاپ بروشور و کاتالوگ منجر می‌شود تا گوی سبقت را از سایر رقبا بربایید و با فاصله‌ای چشم گیر از آن‌ها قرار گیرید. به طور کلی می‌توان گفت بروشور و کاتالوگ یکی از مؤثرترین و پرکاربردترین ابزارهای بازاریابی در عرصه تجارت به حساب می‌آید که فضایی ایده آل را به منظور دست یابی به یک بازار متناسب فراهم می‌کند
كلمات كليدي : آسیب شناسی، کاتالوگ، بروشور تبلیغاتی، کالاهای تجاری
تاريخ دفاع : 1397-11-08