بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها

شماره دانشجویی : 940519502
نام و نام خانوادگي : ستاره حسینی
عنوان پایان نامه : "بررسی عامل تکرار در آثار ابسورد" با نگاهی به آثار بهمن فرسی
دانشكده : دانشکده هنر
گروه تحصيلي : نمايش
رشته/گرایش تحصيلي : نمايش - كارگرداني
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (استاد مدعو) : ,
امیر دژاکام
استاد مشاور (عضو هیات علمی مرکز) : رحمت امینی ,
چكيده : رویکرد ابسوردیسم در دنیای درام بحث جدیدی نیست، دست‌کم در غرب بیش از نیم قرن از شکل‌گیری آن و نیز کاربردش در نمایشنامه‌نویسی می‌گذرد. بنابر آن‌چه مارتین اسلین در کتابی به همین نام آورده است، نمایشنامه‌های ابسورد مؤلفه‌ها و ساختارهایی متمایز از نمایشنامه‌های کلاسیک و غیرابسورد را داراست. تئا‌تر ابسورد از ساختارهای طراحی شده بر پایه‏ روش‌های سنتی، کشمکش و اوج و فرود‌ها استفاده‏ نکرده و عناصری را از سورئالیسم برای بیان‏ خردگریزی به عاریت گرفته است؛ انسان‌هایش استحاله شده در پی هویت و تنها در جهانی از بی‌معنایی سرگردان‌اند. این تئاتر قصد تشریح منطقی چیزی ندارد و از رویداد‌پردازی به دور است. از تئا‌تر ابسورد نباید پرسید درباره چیست؟ و چه خواهد شد؟ تئا‌تر ابسورد به‏ تماشاگر، تجربه بیهودگی را نشان می‌‏دهد و تقدم زبان‏ و منطق را به‌عنوان ابزار کشف ژرفای واقعیت کنار می‌‏گذارد؛ اما در ایران به‌نظر می‌رسد که بهمن فرسی از آغازگران این جریان تئاتری بوده‌ است. بهمن فرسی در نمایشنامه‌هایش از زبان و تکنیک‌هایی استفاده کرده که تا حد زیادی نمایشنامه‌های وی را با این رویکرد قابل بررسی ساخته است. در پاسخ به این پرسش که چه مؤلفه‌هایی از تئاتر ابسورد در نمایشنامه‌های فرسی قابل بررسی است باید گفت زبان، ساختار، پیرنگ و شخصیت‌های او از نمایشنامه‌های واقع‌گرایانه کاملاً فاصله گرفته و به تئاتر ابسورد نزدیک شده است. جهان بینی فرسی در حال و هوای یاس‌آلود سال‌های پس از کودتای مرداد 1332، زمانی که در حوزه شعر بزرگانی چون شاملو و اخوان ثالث در قالب شعر به بیان نومیدی‌های خویش مشغولند، شکل می‌گیرد. این نگاه یاس‌آلود و پوچ باور به نوشته‌های وی ویژگی منحصر به فرد و متمایز از آثار هم عصر خود می‌بخشد. مسلما این فرضیه که فرسی با آثار بکت یونسکو و دیگر نمایندگان ابسورد آشنا بوده قابل انکار نیست با این حال چنان که گفته شد به نظر می‌رسد او خود به خوبی این فضا را درک کرده باشد به گونه‌ای که می‌توان از نوعی خلاقیت در آثار وی سخن گفت. فرضیه‌ای که در این پژوهش حائز اهمیت است بررسی عامل تکرار در ابسوردیسم با نگاه به آثار بهمن فرسی است. واژگان کلیدی: ابسوردیسم، تئاتر، بهمن فرسی، عامل تکرار، ابسورد در ایران
كلمات كليدي : ابسوردیسم، تئاتر، بهمن فرسی، عامل تکرار، ابسورد در ایران
تاريخ دفاع : 1397-06-07