بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها

شماره دانشجویی : 940298453
نام و نام خانوادگي : مژده فضل اللهی
عنوان پایان نامه : ویژگی های طراحی کاراکتر و فضای انیمیشن با توجه به عوامل موثر بر مخاطب بزرگسال
دانشكده : دانشکده هنر
گروه تحصيلي : ارتباط تصويرى
رشته/گرایش تحصيلي : تصويرسازي
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (استاد مدعو) : ,
کیارش زندی
استاد مشاور () : ,
چكيده : در این پایان‌نامه در وهله‌ی اول به تعریفی جامع از انیمیشن مخاطب بزرگسال و انواع آن پرداخته شد و اهمیت طراحی کاراکتر و فضاسازی در انیمیشن با ذکر نمونه‌هایی مورد بررسی قرار گرفت. همچنین از سویی دیگر، پس از بیان مقدمه‌ای در رابطه با اولین انیمیشن‌های مخاطب بزرگسال به خاستگاه‌های اصلی آن در جهان پرداخته شد. این مهم با استفاده از نمونه‌های موفق و بررسی و مطالعه آنها به انجام رسید. به طور خلاصه در فصل اول، به کلیات طرح پرداخته شد. فصل دوم شامل مطالعات نظری: تاریخچه ‌و تحلیل انیمیشن در آمریکا، اروپا، ژاپن و ایران؛ دسته‌بندی انیمیشن‌های بزرگسالان: بلند سینمایی، تلویزیونی و سریال‌، کوتاه، تجربی و جشنواره‌ای؛ تحلیل طراحی کاراکتر: کهن‌الگوها، شکل‌ها و سیلوئت‌ها، رفرنس‌ها، تئوری خاطرات، دره غیرطبیعی؛ هنر فضاسازی در سبک‌های اکسپرسیونیسم، آرت دکو، آرت نوو، باوهاوس و...؛ چگونگی استفاده از مورگوفایل و جایگاه رنگ در طراحی فضا مورد مطالعه قرار گرفت. فصل سوم این پژوهش، به متدولوژی که شامل نتایج آزمایش دکتر نیلس هنرینک برینر بود و همچنین لیستی از انیمیشن‌های مورد بررسی در این پژوهش تهیه و تنظیم شد. در فصل چهارم با توجه به مطالعات نظری و با استناد بر آمار و نتایج آزمایش به تحلیل سه انیمیشن: فانتاسکوپ و آواز پرندگان و ترس دانوویچ پرداخته شد. و نهایتا در فصل پنجم به نتیجه‌گیری کلی از پایان‌نامه و گزارش پروژه عملی همراه با تصاویر پرداخته شد. روش تحقیق این پایان‌نامه تاریخی تحلیلی بوده است و کاربردی و با بررسی تاثیرگذاری شیوه‌های مختلف و مقایسه نمونه انیمیشن‌های تولید شده برای رده‌های سنی مختلف، به بهتر شدن چگونگی بکارگیری آنها منتهی شد. پروژه‌ی عملی که به موازات این پژوهش پیش رفته بود، نمایشی از نتایج عملی این پژوهش بود که با ساخت انیمیشنی به روش دیجیتال با استفاده از نرم‌افزارهای فتوشاپ، ایلاستریتور، پریمیر و افترافکت به پایان رسید و فضای ساده و مفهومی داشت که به سبک مکتب زاگرب نزدیک بود. اهمیت زیاد این موضوع از لحاظ اجتماعی و تاثیر بصری فوق‌العاده بر روح و روان مخاطب بزرگسال هدف اصلی این پژوهش بود. و دلیل انتخاب این کار عملی این بود که اولا این تکنیک را تجربه کرده بودم و تکنیکی است که هر شخصی به راحتی حتی به تنهایی می‌تواند آن را تجربه کند. دوما اینکه حرکت سوژه‌ها و حرکت خاص کاراکتر در این سبک فضایی غیررئال را آفریدند. در عین حال که تکنیک اجرایی و موضوع داستان کار که تصویری ذهنی از کتاب چهار زندان انسان دکتر شریعتی بود کاملا با هم هماهنگ شدند. در کلام آخر با توجه به مطالعات نظری و مشاهداتی که در جهت این پژوهش داشته‌ام و اهمیت زیاد این موضوع، همچنین ساخت انیمیشن کوتاه در این زمینه، به این نتیجه رسیده‌ام که از آنجایی که در ساخت انیمیشن حسی که به بیننده منتقل می‌شود از فیلتر ذهنی تصویرگر می‌گذرد، پس مطالعه و پژوهش در رابطه با موضوع این پایان‌نامه چه در هنر و چه در صنعت انیمیشن بسیار مفید و کاربردی است. کلید واژگان: انیمیشن - بزرگسال - طراحی_کاراکتر - فضاسازی - مخاطب_شناسی
كلمات كليدي : انیمیشن - بزرگسال - طراحی_کاراکتر - فضاسازی - مخاطب_شناسی
تاريخ دفاع : 1396-12-15