بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها

شماره دانشجویی : 950095747
نام و نام خانوادگي : فاطمه ملکی
عنوان پایان نامه : بررسی گرافیک محیطی در ارتقای سطح آموزشی مدارس
دانشكده : دانشکده هنر
گروه تحصيلي : ارتباط تصويرى
رشته/گرایش تحصيلي : ارتباط تصويري
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (عضو هیات علمی مرکز) : مهیار خراباتی ,
استاد مشاور (استاد مشاور مدعو) : ,
سیدادریس مستقیم
چكيده : همه ما انسان ها در طول زندگی خود تحت تعلیم و آموزش قرار گرفته و اين آموزش را در كودكي به طور رسمي با ورود به دبستان آغاز نموده ايم. پرواضح است كه مقطع ابتدايي، بخصوص دوره اول ابتدايي جزو اساسي ترين دوران تحصيل به شمار مي رود كه خميرمايه آموزش در آن شكل مي گيرد. از سوي ديگر گرافیک محیطی یکی از عمده ترین عوامل تاثیرگذار بر رشد و آموزش کودکان در محیط های آموزشی می باشد و با زباني ساده وارد دنیا کودکان شده، آنها را مخاطب قرار داده و به چالش وا مي دارد. بررسی گرافیک محیطی مدارس ابتدایی (کودکان)، کمک شایانی دربرآورده شدن نیاز های روحی روانی آنان کرده است. از بررسی مطالعات پیشین و بر پایه تحقیق حاضر نکاتی به دست می آید که می تواند در روند طراحی محیط های آموزشی ویژه کودکان به خصوص مدارس ابتدایی مفید واقع گردد. طراح می تواند از طریق شناخت رنگ ها و خصوصیات آنها، خط، فرم، فضا و بطور كل اجراي اصولي گرافيك محيطي، به برقراری ارتباط موثر و ایجاد فضایی مطلوب و دلنشین جهت پرورش و رشد افکار و پیشرفت کودک کمک نماید. در ابتداي پژوهش فرضيه هايي مبني بر ميزان تاثيرگذاري گرافيك محيطي در مدارس ابتدايي و عملكرد مدارس شهرستان ورامين در زمينه گرافيك محيطي مطرح شد و پس از بررسي هاي صورت گرفته، به جمع آوری داده ها و تحلیل اطلاعات پرداخته، بردارهای مورد نیاز جهت آگاهی رسانی به مخاطبان طراحی شد. همچنین مدارس کشور های موفق و مطرح در این زمینه نظیر فنلاند، امریکا، ژاپن و... مورد بررسی قرار گرفت. علاوه برآن استانداردهای آموزش و پرورش در خصوص تحقیق بدست آمده و در ادامه بيست مدرسه مطابق با عنوان مطالعه ی موردی پژوهش انتخاب شده و پس از هماهنگی های لازم با آموزش و پرورش منطقه ورامین، از طریق عکسبرداری فضاهای مورد نظر و به موازات آن تهیه پرسشنامه و دریافت نظرسنجی از دانش آموزان مدارس مورد تحقیق به گردآوری اطلاعات پرداخت. و در نهایت به جمع بندی مطالب و مقایسه های صورت گرفته پرداخته شد، نتايج حاصله گوياي اين امر است كه علاوه براينكه گرافیک محیطی می تواند به عنوان یک اثر تاثیرگذار در آموزش کاربرد داشته باشد، خلاء بزرگي در مدارس مورد تحقيق وجود دارد و بايد با آگاه سازي مديران و مسئولين مربوطه گامي عظيم جهت رفع اين معظل برداشته شود . كلمات كليدي : دوره اول ابتدايي، استانداردهاي فضاي دبستان، طراحي مدرسه، گرافيك محيطي مدارس
كلمات كليدي : دوره اول ابتدايي، استانداردهاي فضاي دبستان، طراحي مدرسه، گرافيك محيطي مدارس
تاريخ دفاع : 1397-06-14