بازگشت به بانک اطلاعات پایان نامه ها

شماره دانشجویی : 940519538
نام و نام خانوادگي : محمد شریفی سلامي
عنوان پایان نامه : تاثیرات عناصرتعزیه درکارگردانی تئاتر مدرنیستی ایران با محوریت نظرات بهرام بیضایی و ریچارد شکنر
دانشكده : دانشکده هنر
گروه تحصيلي : نمايش
رشته/گرایش تحصيلي : نمايش - كارگرداني
مقطع تحصيلي : کارشناسی ارشد
استاد راهنما (استاد مدعو) : علی بحرینی ,
علی پویان
استاد مشاور () : ,
چكيده : تاثیر و تاثر پذیری تئاتر از نمایش های آیینی از کهن ترین روزگاران تاریخ پیدایش تئاتر تا جنبش های تئاتری مدرن ، پیوسته برقرار بوده است . در ایران ، نمایش آیینی مذهبی تعزیه نیز - به دلیل قدمت و قداست ویژه نزد ایرانیان - جایگاه مهم و حساسی در این زمینه دارد که البته تعزیه چه از نظر موضوع و چه از نظر ساختار اجرایی (که مشابه بسیاری از نمایش های آیینی مشرق زمین است) الهام بخش بسیاری از نمایشنامه نویسان و کارگردان پیشتاز و خلاق ایرانی بوده است که بی شک بهرام بیضایی یکی از مطرح ترین و موفق ترین کارگردان های مولف در این زمینه است . در این پایان نامه ضمن بررسی آثار، اندیشه ها و تکنیک های بهرام بیضایی ، همچنین آثار و روش های اجرای «ریچارد شکنر» در «نظریه اجرا» مورد بررسی قرار می گیرد چرا که شکنر ، تلاش ها و نظریات بدیعی در مورد به روز کردن نمایش های آیینی به قصد جذب مخاطبان جهانی ارایه داده است . همچنین به تاریخچه شکل گیری و انواع تکنیک های دراماتورژی پرداخته می شود تا از این مسیر ، روش ها و تکنیک های بیضایی در دراماتورژی و همچنین زبان و ساختار اجرایی منحصر به فردش درمورد دراماتیزه کردن مفاهیم و نمادهای نمایش های آیینی وسنتی ، داستان های عامیانه و فولکلوریک و همچنین کنکاش های عمیق و ژرفش در جستجوی هویت اصیل ایرانی و... مورد بررسی قرار گیرد .
كلمات كليدي : تعزیه، کارگردانی، تئاتر مدرنیستی، ایران، بهرام بیضایی، ریچارد شکنر
تاريخ دفاع : 1398-11-20